Organizacja pracy w przychodni
16.12.2019
Czy wiesz, że obsługa jednego pacjenta w przychodni może zająć 16 minut? Wydaje się, że to niedużo. Jednak co w momencie, kiedy w ciągu dnia trzeba obsłużyć kilkudziesięciu, lub, w przypadku dużych przychodni, nawet kilkuset pacjentów? W takiej sytuacji kwadrans zmienia się w kilkanaście godzin, które to godziny można było spożytkować zupełnie inaczej.
Dlaczego warto zadbać o dobrą organizację pracy przychodni?
Warto pamiętać, że to właśnie od obsługi pacjentów zależy dobra organizacja pracy w przychodni. Głównie dlatego, że kontakt z pacjentem ma się na każdym etapie jego pobytu w przychodni – począwszy od rejestracji, a skończywszy na wizycie u specjalisty. Jak to wygląda zazwyczaj?
Pacjent dzwoni do rejestracji, nierzadko musi wykonać połączenie kilka lub nawet kilkanaście razy, zanim uda mu się połączyć, albo przychodzi do przychodni osobiście i czeka w długiej kolejce, wśród innych chorych. Rejestruje się do lekarza, następnie przed wizytą musi podejść do okienka, żeby spytać o gabinet, w którym przyjmuje specjalista.
Z kolei lekarz musi wcześniej otrzymać dokumentację pacjenta, z którą bardzo często, z braku czasu, na szybko zapoznaje się podczas wizyty. Zdarza się, że kartoteki nie można znaleźć lub pielęgniarka pomyli się w natłoku obowiązków. Słowem – chaos. A przy tym strata czasu. Na szczęście istnieje kilka sposobów na optymalizację pracy przychodni, a jednym z nich jest oprogramowanie dla gabinetów lekarskich.
Jak optymalizować pracę przychodni przy pomocy oprogramowania?
Oprogramowanie do gabinetów lekarskich to najłatwiejszy sposób nie tylko na poprawę pracy przychodni, ale również zwiększenie komfortu pacjentów. Każda osoba zatrudniona przez placówkę medyczną czy też korzystająca z jej usług z pewnością doceni nowoczesne rozwiązanie, jakim jest komputeryzacja systemu przyjęć i rejestracji.
Jak działa? Przede wszystkim, kompletna dokumentacja medyczna trafia do systemu, co sprawia, że nie trzeba już więcej martwić się o papiery i teczki. W ten sposób lekarze oraz pozostali upoważnieni pracownicy mają do nich łatwy i bezpośredni dostęp bez konieczności wyszukiwania potrzebnych kartotek w archiwum.
Z kolei pacjent może skorzystać z usługi e-rejestracji, czyli rejestracji elektronicznej. Wystarczy, że zaloguje się do systemu, aby umówić wizytę u interesującego go lekarza. Program przypomni mu także o terminie spotkania. W przypadku, kiedy musi odwołać lub przełożyć wizytę, również może zrobić to online. Bez konieczności wychodzenia z domu, stania przy telefonie i tracenia czasu. Kolejnym udogodnieniem jest możliwość wystawienia e-recepty oraz e-zwolnienia, które jest automatycznie przesyłane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
E-gabinet docenią również lekarze, którzy udzielają wizyt domowych. Dostęp do danych można mieć z każdego urządzenia mobilnego, dzieki czemu podczas odwiedzin u pacjentów nie będą musieli zabierać ze sobą kartotek dla każdego przypadku.
Poznaj inne sposoby na poprawę pracy w przychodni
Pozostałe sposoby na organizację pracy przychodni, kliniki czy gabinetu lekarskiego nie różnią się od tych, które stosuje się w każdym skutecznym biznesie. Przede wszystkim pracownicy muszą umieć porządkować obowiązki od najpilniejszych do tych, które można wykonać później. Poza tym należy ściśle przestrzegać kalendarza i terminów spotkań oraz oczywiście przygotować się na różne nieoczekiwanie przypadki. W tym ostatnim może pomóc moduł e-replikacja, czyli dodatek do oprogramowania gabinetu, który umożliwia dostęp do dokumentów nawet w trakcie awarii serwera. Skomputeryzowanie przychodni oraz dobra organizacja pracy sprawią, że pacjenci z przyjemnością będą korzystać z usług placówki.